Ehtoollisen sakramentti
Kirkon pyhä toimitus, salaisuus,
mysteeri, jossa Jumalan on luvannut olla kanssamme läsnä salatulla,
ihmeellisellä tavalla. Tavalla, johon meidän ihmisten ymmärrys, tieto tai taidot
eivät riitä kuvaamaan.
Mitä enemmän ja enemmän olen
asiaa miettinyt sitä vaikeammaksi, asia on käynyt. Miten niin salatulla
tavalla, mistä tiedän, että Jumala on läsnä, miltä se tuntuu, miltä se näyttää,
haisee kuulostaa? Pieni ihmismieleni ei vain riitä ymmärtämään tätä. Ei auta
olla pappi, se ei lisää tietoani tästä perustavanlaatuisesta ongelmassa. Raamatusta saan kyllä lukea Jumalan sanoja mutta se ei ihmismieltäni hiljennä.
Tiedon ongelma
Ongelmana on se, että en tiedä
varmasti. Ja jos taas tietäisin kaiken niin silloinhan en olisi uskon varassa.
Siis asia ei olisi uskon asia vaan tiedon asia. Tieto on Platonin mukaan hyvin perusteltu
uskomus. Ja silloinhan tuo tieto palaa uudelleen uskon asioihin.
Eli sakramentti on vain ja ainoasta
uskon asia.
Raamatussa on evankelis-
luterilaisen kirkon määritelmän mukaan ehtoollisen sakramentille Jeesuksen
sanat, niin viinille, joka on hänen verensä kuin myös leivälle, joka on hänen
ruumiinsa. Tiedollisesti ajatellen voin kamppailla näitä sanoja vastaan niin
paljon kuin haluan mutta uskolla ne on mahdollista ottaa vastaan juuri
sellaisena, kun ne ovat.
Voi pieni sieluni miksi taistelet
vastaan, vaikka sydämeni kaipaa Jumalaa?
Ehtoollisen asetussanat
Herramme Jeesus Kristus,
sinä yönä, jona hänet kavallettiin,
otti leivän, siunasi, mursi
ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen:
Ottakaa ja syökää,
tämä on minun ruumiini,
joka annetaan teidän puolestanne.
Tehkää se minun muistokseni.
sinä yönä, jona hänet kavallettiin,
otti leivän, siunasi, mursi
ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen:
Ottakaa ja syökää,
tämä on minun ruumiini,
joka annetaan teidän puolestanne.
Tehkää se minun muistokseni.
Samoin hän otti maljan,
kiitti ja sanoi:
Ottakaa ja juokaa tästä, te kaikki.
Tämä malja on uusi liitto minun veressäni,
joka vuodatetaan teidän puolestanne
syntien anteeksiantamiseksi.
Niin usein kuin te siitä juotte,
tehkää se minun muistokseni.
kiitti ja sanoi:
Ottakaa ja juokaa tästä, te kaikki.
Tämä malja on uusi liitto minun veressäni,
joka vuodatetaan teidän puolestanne
syntien anteeksiantamiseksi.
Niin usein kuin te siitä juotte,
tehkää se minun muistokseni.
Kirkossamme on kaksi sakramenttia kaste ja
ehtoollinen, Kastetta olen käsitellyt aikaisemmassa blogimerkinnässä.
Katolisilla sakramentteja seitsemän. Meidän uskomme mukaan, siis Martti Lutherin
mukaan, sakramentissa on oltava aine, johon on yhdistynyt Jeesuksen omat sanat.
Asiasta kannattaa lukea lisää evankelis- luterilaisen kirkon Kristinopista, eli
Katekismuksesta. Ja jos oikein haluat perehtyä asiaan kannattaa kirjastosta
lainata aikaisemmassa blogimerkinnässäni mainitsemani Tunnustuskirjat.
Miten on Martti?
Mutta siis joo, asia vain mutkistuu niitä lukemalla. Katolilaiset
ovat mielestäni oikealla polulla, kun heillä on sakramentteja, pyhiä toimituksia
enemmän. Lutherkin ajatteli, että meillä voisi rippi olla kasteen ja
ehtoollisen tavoin sakramentteja mutta jätti sen kuitenkin pois koska ei löytänyt
ainetta, joka tässä voisi olla mukana. Rippi voisi olla sakramentaalinen, eli
vähän niin kuin sinne päin. Hyvä näin. Mielestäni maailmassa on niin vähän
pyhää, että eikö meilläkin voisi olla seitsemän sakramenttia. Luther varmasti
kääntyisi haudassaan, jos kuulisi ehdotukseni, vai miten on Martti?
Käytännössä ehtoollisella tulee käydä, jotta saisi
synnit anteeksi Jumalan silmissä. Ehtoollisella voi käydä niin usein, kun
haluaa. Mutta koskaan ei kannata käydä ”leikillään”. Voit mennä ehtoolliselle
epävarmalla sydämellä mutta älä mene pilkataksesi ketään muuta. Alttari on pyhä
paikka.
Ulkomailla kun matkustaa on hyvä muistaa, että meillä
ei ole ehtoollisyhteyttä katolilaisten eikä ortodoksien kanssa. Alttarilla voi
kuitenkin käydä siunattavana. Laita oikea käsi vasemmalle olkapäälle merkiksi,
että haluat tulla siunatuksi, vaikka kirkkomme kirkkopolitiikka erottaakin meidät
toisistaan.
Itsestäni on hienoa käydä matkoilla siunattavana, sen merkiksi,
että me kuitenkin olemme kaikki yhtä isoa maailmanlaajuista kirkkoa. Ja samoin
minusta on hienoa siunata alttarilla henkilö, joka sinne tulee, ilmoittaa ettei
voi ottaa ehtoollista vastaan mutta haluaa tulla siunatuksi.
Tulkaa, kaikki on jo valmiina
Tulkaa, juokaa kuolemattomuuden lähteestä
Kommentit
Lähetä kommentti